Snežný vetrán- Ratrac

25. 03. 2015 20:24, Bazala Marián, 3 komentáre

Kde kto si len tak povie, nafotí ratrac, niečo napíše a zhrabne honorár. No len si to skúste!

23-12-chopok-6151.jpg

Pri fotení fotiek k tomuto článku som najazdil 6x Nitra- Chopok 360km = 2160km. Ale poďme pekne po poriadku.
Po prvý krát som sa vybral fotiť na Chopok 10.12. ratrac tam ešte nebol, bola tam len dračica.

chopok-10-12-4988-2.jpg


Druhý krát som si vybehol hore 17.12. To sa zas nejako nepodarilo ratracu vyliezť hore ľadovým kopcom hoci som to mal sľúbené.

2-3.jpg


Do tretice všetko dobré. 23.12. som nafotil už niekoľko fotiek, ale chýbal tam sneh, nebolo to to pravé.

23-12-chopok-6145.jpg


Po štvrtý krát malo všetko klapnúť 3.1.

chopk-4-0121.jpg

Bolo slnečno, ale fúkalo. Lanovky z Juhu na Sever nepremávali, tak som nemohol prejsť na druhú stranu. Škoda.

chopk-4-0183.jpg


Piaty krát ma skoro porazilo, miesto snehu samý ľad a hmla,

chopok-5-6777.jpg

zas z toho nič nebolo.

5-2.jpg


Už ma skoro roztrhlo, ale nakoniec po šiesty krát sa to podarilo 1.2.

chopok-6-1-2-8674.jpg

Sadlo všetko a konečne som ratrac nafotil tak ako som si to predstavoval.

chopok-6-1-2-8209.jpg

Pekne so snehom a slnkom.

chopok-6-1-2-8720.jpg

Najazdil som 2106 km za lístky dal asi 150€, stačí??? A honorár? Tak ten nestačí ani na telefonáty spojené s týmto článkom. Nevadí pozrite si niekoľko fotiek z renovácie.

sam-3680.jpg

sam-3683.jpg

 

sam-3684.jpg

A teraz   článok z marcového čísla časopisu Veteran.sk. 

vet03-titulka.jpg

vet03-ratrac1.jpgvet03-ratrac2.jpg

TRAC MASTER

Snežný veterán
Text: David Olafský
Foto: Marián Bazala

Keď sme pred dvomi rokmi uverejnili článok o unikátnom snežnom pásovom vozidle, zaparkované na severnej strane Nízkych Tatier, málokto tušili čo tým spôsobíme. Išlo o švédsky stroj Trac master a jeho stručnú históriu sme uverejnili vo februárovom čísle Veterán.sk v roku 2013. Pripomeňme, že snežné vozidlo, ktoré bolo pridelené Horskej službe Nízke Tatry - sever v roku 1974, slúžilo na prevoz záchranárov na vzdialené miesta zásahu a samozrejme na transport zranených, ktorí museli byť transportovaní v ležiacej polohe. V bežných pracovných výjazdov na svahoch Chopka sa stroj veľmi osvedčil. Okrem záchranárov k akciám pomáhal aj pri prevoze materiálu. Keď stroj po rokoch a príchode novej techniky bol vyradený z prevádzky, niekoľko nadšencov začalo využívať možnosti tohto snežného pásového vozidla na dopravu materiálu a tovaru pre reštauračné zariadenie na Priehybe v stredisku Jasná Nízke Tatry. Fotografie uverejnené v predchádzajúcom článku zachytávajú vozidlo v stave ktorý by veteránisti označili ako „predrenovačný". Impulzo k obnoveniu jeho stavu dal fotograf a náruživý lyžiar pán Marián Bazala. Pri každej návšteve Chopka, ako veteránistu a amatérskeho renovátora, hneval stav ratraka. Neustále provokoval pána Petra Garaja kedy ten unikát preberie k novému životu a dá mu nový šat. Zlom nastal v lete, keď Marián Bazala vyšiel na svojom Triumphe TR 3 až do nadmorskej výšky 1342 m, kde v zime kraľuje starý ratrak.

lm-1898-1.jpg

To Petra zdravo naštartovalo a pustil sa spolu s kamarátmi do renovácie. Celé minulé leto sa brúsilo, gitovalo, striekalo. Na jeseň vyšiel z garáže ligotavý krásavec. Ak pôjdete na severnú stranu Chopka, tak pri bufete na Priehybe uvidíte jedno z najstarších funkčných snežných pásových vozidiel v Európe. Na renovácii pracovali okrem Petra Garaja pracovníci strediska Otupné, Michal Tichák a Juraj Settey. A záchranársky vlčiak.

chopok-6-1-2-8713.jpg


Na záver doplňme, že ide o model ST-4B, ktorý sa vyrábal od roku 1967 do roku 1979. Za ten čas sa ich spolu vyrobilo 495 ks. Podľa čísla podvozku (1614) vozidlo na Chopku bolo vyrobené v roku 1972. Snežné vozidlo má 1,6 litrový vzduchom chladený motor Volkswagen a štvorstupňovú prevodovku s variatorom.

Diskusia k článku

pridať komentár
Meno*:
Email*:
Text:
emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon emoticon 
 * nepovinné údaje
Autor: anonym
Dátum: 26. 3. 2016 o 13:03
Všetko sú to blbosti.Ratrak neopravoval Peter a Bazala nikoho nemotivoval.Ozajstný opravár ani nie je spomenutý.
Autor: Marcel
Dátum: 30. 3. 2015 o 8:25
Velmi pekný článok Chcel by som ho počuť naštartovaný, to musí znásobovať emóciu
Autor: stefan
Dátum: 25. 3. 2015 o 21:40
Gratulujem 2x 1x ratrak a 1x meniny